:

۵ شیوه و ۱۵ ابزار برای جذب مخاطب و ساخت اجتماع

۵ شیوه و ۱۵ ابزار برای جذب مخاطب و ساخت اجتماع

۵ شیوه و ۱۵ ابزار برای جذب مخاطب و ساخت اجتماع

در ادامه مطلب بخوانید

 

shahab ghassemian

 

بدون در نظر گرفتن اینکه چه کاری انجام می دهید احتمالا به گروه خاصی از افراد وابسته هستید. این افراد عضو اجتماعی هستند که می توانند مطالب شما را بخوانند، پیام های شما را با دیگران به اشتراک بذارند یا محتوا را بخش بندی کنند. مشتریانی هستند که خدمات و محصولات شما را بررسی می کنند و در مورد آن با دوستانشان صحبت می کنند.

اجتماعات مفید هستند چون بر پایه ی روابط بوجود می آیند و در مراحل اولیه ی راه اندازی یک پروژه باید تا جایی که می توانید روابط مستحکم تشکیل دهید. اجتماعی که تشکیل می دهید منشا اولین و بهترین گروه حامیان نشان تجاری شما خواهد بود. آن ها می توانند شما را باهوش تر کنند، اطلاع رسانی می کنند و حتی می توانند باعث پیشرفت کسب و کارتان شوند.

چطور می توانید این اجتماع مهم را تشکیل دهید و اعضای آن را به خوبی بشناسید؟

شناخت مخاطب با شناخت خودتان آغاز می شود. باید قدم اول را بردارید، ریسک کنید، از دیگران کمک بخواهید تا شناخته شوید. همه ی این کار های برای این است که اظهار وجود کنید و افرادی که به سمت آن جلب می شوند را بشناسید.

در این مقاله تعدادی از ابزار های مورد علاقه ی خودمان را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید مخاطب پیدا کنید و از صفر اجتماع بسازید. ثابت کردن خاص بودن شرکت بر عهده ی خودتان است.

 

برای مطالب داغ مخاطب پیدا کنید

در دنیای استارتاپ ضرب المثلی وجود دارد: غذای سگت را بخور. ضرب المثل به این معنی ست که از محصول خودت استفاده کن. اطلاعات کسب کن و شیوه ی کار با آن را یاد بگیر. سپس اطمینان حاصل کن که تمام عناصر به بهترین و بالاترین حالت استاندارد که لایق اجتماع شماست کار می کند. به عنوان مثال می دانیم که تعداد زیادی از مشتریان، خودشان سازنده ی اجتماع هستند و در شبکه های اجتماعی مدیریت می کنند و می دانیم که بسیاری از اعضا با استفاده از هشتگ cmgr همدیگر را شناسایی می کنند و برای هم مطلب به اشتراک می گذارند.

Screen-Shot-2014-06-06-at-15.18.53

در نتیجه با ابزار های خودمان یک هشدار cmgr تشکیل دادیم تا بتوانیم در تمام بحث ها نقشی داشته باشیم. با اینکار تمام علایق اجتماع را کشف کردیم مثل بازاریابی محتوا،ترفند های بهره وری و مدیریت محصول. در نتیجه این مطالب را بررسی کردیم و بیشتر در مورد آن ها مقاله نوشتیم.

انجمن ها و گروه ها: روابط جدید برقرار کنید

بعد از مشخص شدن تمرکز اجتماعتان و پیدا کردن مقاله های کلیدی، می توانید به دنبال نقطه ی تماس برای برقراری ارتباط و ساخت رابطه با مخاطب در داخل و خارج از شبکه های اجتماعی باشید.

Forum: ممکن است کمی قدیمی به نظر برسند ولی باید بدانید که هنوز هم بصورت گسترده از آن ها استفاده می کنند: در مورد محصولات اپل، ترفند های پیشرفت و غیره. بهترین ویژگی forum ها این است که افراد برای به اشتراک گذاشتن مهارت خاصی در آن فعالیت می کنند.

Quora: انجمن خیابانی است. از فوروم هایی شبیه به آن استفاده کنید تا به اعضای اجتماع و مشتریان ارزش بدهید و افرادی که برای پیشرفت شما فعالیت می کنند را بشناسید و معرفی کنید.

Forum 2.0: غیر از موارد بالا زمینه های دیگری برای توسعه ی اجتماع و محصولات بوجود آمده مثل MightyBell، Vanilla Forum و Answerbase.

گفتگو در توییتر و گروه های لینکدین

شاید تصور کنید شبکه های اجتماعی پهناور هستند ولی راه های بی شماری پیش پای شما قرار می دهند تا گروه هایی متمرکز و کوچک تر پیدا کنید. گفتگو در توییتر که برای موضوع خاصی انجام می شود یا گروه های لینکدین که در شرایط خاصی یا برای کنفرانس و مراسمی تشکیل می شوند، تنها راه های کمی برای افتادن در مسیر درست است. در گروه هایی که به اجتماع شما مرتبط است عضو شوید تا نقاط ضعف اعضای گروه خودتان را بشناسید و بدانید از چه منابعی استفاده می کنند.

گروه های فیسبوک

در طی دو سال گذشته در فیسبوک گروه هایی دیده ام که برای مقاصد کاری یا گردآوری اجتماع تشکیل شده اند. برای شرکت کننده های یک کنفرانس و میزبانان آن گروه هایی تشکیل می شود تا همیشه در دسترس یکدیگر قرار بگیرند، توسط سازنده های اجتماعات و بازار یاب های دیجیتالی بهترین شیوه های کاری اعلام می شود، افرادی که استارتاپ موفقی دارند می توانند دیگران را نصیحت کنند، گروه هایی برای هر صنعت کاری تشکیل می شود و خیلیی چیزهای دیگر

همچنین موقعیت بسیار مناسبی برای شروع گفتگو ها و زمینه چینی برای جلسات رو در رو بوجود می آید.

اجتماعات شریک

به عنوان مثال به شرکت ها یا محصولاتی فکر کنید که مکمل شما هستند یا برای مراسم خاصی با شما همکاری داشتند. آیا از این اجتماعات سراغ دارید؟ اگر جواب مثبت است از قاطی شدن با آن ها نترسید. به گروه آن ها ملحق شوید و در مراسم ها شرکت کنید.

از مخاطب اطلاعات دقیق کسب کنید

به راه اندازی اجتماع به معنی حجم زیادی از گفتگوی رو در رو با مشتریان است. به نطر می رسد این کار کمی وقت گیر باشد ولی تنها در طی چند روز نتایج آن را خواهید دید.

تاثیر حامیان نشان تجاری را از یاد نبرید. احتمال بیشتری وجود دارد که اولین طرفداران شما، اولین مبلغان باشند. آن ها نه تنها از کیفیت محصول حمایت می کنند بلکه از کیفیت اجتماع و سرویس دهی به مشتریان هم پشتیبانی می کنند. پاسخگویی به سوالات و نظرات مشتریان با حالتی دوستانه می تواند آگاهی عمومی از نشان تجاری را افزایش دهد.

اگر بتوانید اطلاعات ارزشمندی از سلیقه ی فرد، اجتماعاتی که در آن عضو هستند و اینکه چطور از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند پیدا کنید، می توانید روابط بهتری با مشتریان داشته باشید. این دقیقا جایی ست که Riffle وارد صحنه می شود. اکستنشنی برای مرورگر کروم که محتوای توییتر را تجزیه تحلیل می کند و با سرویس هایی مانند Hootsuite، TweetDeck، Salesforce،  Zendesk هماهنگ می شود. Riffle مرکزی از اطلاعات هدایت کننده و مرتبط از توییتر است که به راحتی خوانده می شود: هشتگ های برتر، منشن ، URL هایی که استفاده و به اشتراک گذاشته شد و مقدار فعالیت در توییتر با توجه به تعداد تعداد ریتوییت و فیوریت ها

OlDjBXRLpj-1024x569

همچنین می توانید به راحتی به جزییات دیگر هم دسترسی پیدا کنید به عنوان مثال کاربر مورد نظر از سیستم عامل اندرویید استفاده می کند یا iOS. این نکته اهمیت بسیاری روی شیوه ی برقراری ارتباط بازی می کند و تنها به پشتیبانی از کاربر محدود نمی شود. می توانید لینک سریعی به لینکدین یا دیگر صفحات شخصی پیدا کنید و از علائق فرد آگاهی پیدا کنید. Riffle یکی از بهترین ابزار هایی ست که برای پی بردن به شخصیت کاربر پدید آمده.

Intercom

پی بردن به ویژگی ها و علایق فردی از سرویس دیگری هم میسر می شود : Intercom

Intercom یک سرویس پیام رسان خودکار است که در هر دقیقه به شما اطلاعات می فرستد. به عنوان مثال چه کسی و چگونه از محصول شما استفاده می کند. همچنین به شما این قابلیت را می دهد که با دیگران ارتباط برقرار کنید و پیام شخصی ارسال کنید. درصورتیکه آخرین نسخه از آن توسط کاربر دریافت نشود مشکلاتی بوجود می آورد. با دسته بندی انواع پیام ها می توانید به بهترین محتوا دسترسی پیدا کنید و بفهمید کاربران به دنبال چه چیزی هستند. (یا نیستند)

Screen-Shot-2014-06-11-at-19.25.15

مراسم و جلسات : برای نشان تجاری حامی پیدا کنید

ارتباطاتی که بصورت رو در رو برقرار می شوند، باعث بوجود آمدن اعتماد می شوند و روابط را ویژه می کنند. با کنار گذاشتن دنیای آنلاین می توانید افراد را واقعی تر ببینید. تحقیقات نشان داده اند که افراد در صورتیکه بصورت رو در رو باهم ملاقات کنند بیشتر از حالتی که باهم بصورت آنلاین ارتباط دارند، به هم اعتماد می کنند. وقتی با فردی رو در رو می شوید و به او اجازه می دهید از شما سوال بپرسد در واقع خودتان را آسیب پذیر کرده اید. چون در این شرایط به کامپیوتری دسترسی ندارید که جواب سوال را پیدا کنید و با جواب دادن بصورت صادقانه توانسته اید اعتماد فرد را جلب کنید.

یاد بگیرید اجتماعی باشید و تنها در شبکه های اجتماعی فعال نباشید

علاوه بر این، گفتگو هایی که بصورت رو در رو انجام می شود با توجه به زیر و بم و سختی هایی که دارند، می توانند رابطه را مستحکم کند و از علایق فرد مقابل پرده بردارند.

اگر قصد دارید بصورت حضوری اجتماع بسازید، این ابزار ها می توانند به شما کمک کنند:

Meetup.com

این وبسایت جلسات را بر اساس موضوع و مکان آن ها دسته بندی می کند. با عضو شدن به این گروه ها موقعیتی بوجود می آورید تا با دیگر کاربران آنلاین بصورت مداوم ارتباط شخصی برقرار کنید. بهترین قسمت ماجرا این است تک تک افراد این گروه حداقل یک ویژگی مشترک دارند.

Eventbrite

ابزار خوب دیگری ست که با استفاده از آن می توانید با توجه به موضوع مراسم ها در آن ها شرکت کنید.

قرار ملاقات برای صرف قهوه

این کار ممکن است کمی وقت گیر باشد چون زمان هر کس ارزشمند است ولی اگر برای انجام کار های مهم روی آن حساب کرده اید، قرار ملاقات برای صرف قهوه می تواند موقعیت بسیار خوبی باشد که بصورت رو در رو با اعضای گروه وقت بگذرانید و توضیح دهید که چه مزایایی برای آن ها در نظر گرفته اید و اینکه چگونه می توانید در کنار هم تا رسیدن به هدف فعالیت داشته باشید.

کنفرانس

می توانند کمی پیچیده باشند ولی اگر توانستید افرادی از گروه را برای میزبانی، سخنرانی، سرمایه گذاری و یا شرکت کردن در کنفرانس تعیین کنید، ابتدا با آن ها تماس بگیرید و در این مورد گفتگو کنید.

برقراری اجتماعات کمی وقت گیر است ولی ارزشمند است.

البته ساختن یک اجتماع کار بسیار مشکل و زمان بری است. ولی می تواند فوایدی هم برای شما داشته باشد:

  • رسیدن به اهداف بازاریابی سنتی
  • برقراری ارتباط با مخاطب های وابسته به وب
  • پیروز شدن در رقابت
  • جذب مشتریان
  • کم کردن هزینه های جذب مخاطب
  • ساخت یک کسب و کار بهتر (مهم ترین آن)

استفاده از شیوه ها و ابزار های مناسب می توانند شما را در مسیر صحیح قرار دهند. در این حالت می توانید اجتماعی گردآوری کنید که به شما علاقمند هستند و می توانید بالاخره محتوایی در اختیار اعضا قرار دهید که برای آن ها اهمیت دارد. با این اطلاعات در مورد خودتان هم شناخت بیشتری پیدا می کنید چون همینطور که شما اجتماع را جلو می برید، اجتماع هم موجب پیشرفت خودتان می شود.

ابزار هایی که در این مقاله معرفی شده اند جز بهترین ها هستند. شما از چه ابزار هایی استفاده می کنید؟

 
نوشته شده توسط

http://parsish.com

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...